Blog 500 van week 23 van 2021.

Eigenlijk had dit natuurlijk een speciaal blog moeten worden aangezien dit de 500ste is. Maar had geen ambitie maar ook geen idee wat ik moest doen om het speciaal te maken natuurlijk werd die vraag ook gesteld. Voor mij is het misschien minder speciaal maar meer een wekelijkse routine die voort blijft bestaan zolang er interactie is met de lezers die ik een plezier doe met mijn bouwkunsten en als vraagbaak kan dienen als dat gewenst is. Zolang ik er plezier in heb om te doen en projecten genoeg om als drijfveer te dienen, en ja die zijn niet altijd voor mijzelf maar ook voor derden. Als dat er niet was geweest had dit ook net zo goed de laatste kunnen zijn tenslotte is het ook een mooi getal om er mee te stoppen.

Maar niet getreurd ik kan het bouwen voorlopig toch niet laten en ideeën groeien harder aan als dat ze uitgewerkt worden. Ondertussen ook weer klusje aangenomen naar aanleiding van een container die ik voor mijzelf een keer gemaakt had en hier laten zien voor mijzelf is het alleen wachten op de Iveco S-Way van Herpa. Al moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat ze aardig achterlopen met uitleveren van modellen. Wat anderzijds weer een voordeel is om het een en ander eerst af te bouwen. Nu heb ik daar toch niet zo gebrek aan meer de factor tijd die tegenwerkt al is er ook niet altijd evenveel zin om aan iets te werken. Waardoor iets in de rij nog af te maken belandt.

Afgelopen Zondag begonnen aan het volgende Elbe bouwkitje van de combinatie met laadkraan. Na wat beraad komt daar niet de eerder geplande en gebouwde MB Actros Classicspace 2.5 cabine op maar een nieuwe TGX met plat dak. Het dak komt van een cabine van de vorige serie die ik toevallig nog had liggen alleen niet voor dit doel maar was wel een leuke uitdaging die ik niet kon laten en meteen de koe bij de horens gevat heb en uitgewerkt. Ook omdat Herpa deze variant nog niet eens aangekondigd heeft en het dus minstens nog tot het eind van het jaar duurt dat hij er zou kunnen zijn als ze hem gaan maken.

De Elbe kitjes zijn wel leuk om te bouwen al zitten bepaalde dingen niet altijd even slim en doordacht in elkaar en zitten er de nodige fouten in. Ook in deze kit is dat niet anders ook ontbreken er diverse details en zitten er onduidelijkheden in de tekening. Aan de andere kant geeft dit ook de nodige ruimte om hem naar eigen idee te bouwen. Net als bij de vorige kit die ik gebouwd heb, de Van der Vlist DAF, waarvan ik de versie voor mijzelf nog steeds moet maken, heb ik ook bij deze wat ideeën gekregen om er nog een te bouwen maar dan naar eigen inzicht. Mede vanwege de bouwwijze van de kit die geen ruimte laat voor de uitlaat en of brandstoftanks. Ook in de aanhangwagen zitten wat kleine “foutjes” en onduidelijkheden in hoe en waar iets precies moet komen. Ben dan ook maar meteen begonnen om er zelf een te maken nadeel daarvan is dat ik niet zo’n mooie houtinleg heb om toch die speciale touch aan de laadbakken te geven. Er ligt nog ergens een Volvo FH uit een ver verleden die door diverse oorzaken nooit afgebouwd is meen krom getrokken chassis en wat onderdelen van de kraan die gebroken zijn , het nadeel van resin en of 3D print. Denk dat ik daar de kraan wel van kan hergebruiken en opknappen.

Van de week is de nieuwe DAF geïntroduceerd terwijl ik de dag ervoor nog er de hele middag had tussen gestaan op de afdeling research op het fabrieksterrein. Wel delen kunnen aanschouwen maar uiteraard geen foto’s mogen maken. Ze waren ook allemaal nog voorzien van de camouflage print. Ook ik heb op mijn vrije dag bij de plaatselijke dealer een bestelling gedaan voor wat modellen al stonden er al in bestelling maar waren die nog niet binnen. Even afwachten dus. Ik verwacht niet dat Herpa er snel mee zal komen al weet je het maar nooit maar zolang de echte pas in het najaar in productie gaat heeft dat geen haast en bij de E6 heeft het ook even geduurd voordat ze er mee kwamen. Toen heb ik ook eerst een WSI verbouwd voordat de Herpa kwam. Ook de nieuwe XF staat op de nominatie om in het Oranje metallic van de vorige versie te belanden met blauw metallic chassis en details, de kleuren van Vof de Kist. De werkwijze zal waarschijnlijk gelijk zijn als bij de Volvo FM door alle chassisdelen van een Herpa aan het WSI chassis te maken aangezien dat WSI chassis nergens op lijkt qua detail. Maar dat bekijken we als ik hem in mijn handen heb. Voor de XG+ heb ik nog geen concreet idee in welke kleur die moet komen al spookt het idee om hem in Bring groen te maken wel in mijn achterhoofd betekent ook dat het een sleepas trekker dient te worden. Al zou hij ook zo maar in het metallic geel kunnen blijven omdat ik dat gewoon een mooie kleur vindt en dat goed staat.

Tijdens het foto/fietsrondje weer wat op de plaat kunnen vastleggen de MAN TGM van de nieuwe generatie hadden ze denk ik net gelost bij Hertoghs om een opbouw aangemeten te krijgen. Verbazing was groot toen ik bij de Benz dealer Actrossen zag staan voor GCA terwijl toen ik jaren geleden wat demo modellen had gemaakt in die kleuren waren het de Fransen die het tegen hielden. Frans en Duits gaat soms nog steeds niet samen en waarschijnlijk zit er nu een ander persoon op de betreffende plek. Het is weer een aardig verhaal geworden dus tot een volgende!!

MAN TGX nieuwe generatie met plat dak.
Het begin aan de Elbe kit EM122
De eerste stukje voor de opbouw van de 8×4 bakwagen
Vanaf onderen gezien
Met de aanhanger
De aanhanger met rongen van een Nooteboom
De bijbehorende kraan in delen combinatie van 3D en gefreesde delen
Met de zelfbouw aanhanger
MAN TGM van de nieuwe generatie
Een van de Actrossen voor GCA

Gepubliceerd door orcecis

Ooit begonnen met modelbouw in mijn tienerjaren met een enkele Wiking en Kibri daarna verschillende schalen van 1 op 24 en 1 op 50 totdat Herpa met 1 op 87 is begonnen. Daarna nog wel eens sporadisch uitstapjes gedaan naar andere grotere schalen maar concentratie ligt toch bij 1 op 87 naast wat Italiaans georienteerde modellen in 1 op 43 voornamelijk. Spuiten en maken van modellen voor derden begonnen toen Herpa de BMW 750iL in model heeft gemaakt. Nu hoofdzakelijk naar wat ik zelf mooi en leuk vind om te doen met sporadisch een opdracht nog. In 2005 begonnen om mijn eerste blog te schrijven om mijn bouwkunsten die ik altijd tijdens diverse tentoonstellingen in Europa liet zien wat meer toegankelijk te maken.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag