Blog 644 van week 11 van 2024

Van de week kwam er weer eens wat anders op mijn pad tijdens het door zoeken in de vele fotoalbums. Nu had ik afgelopen tijd al gezien dat er nog steeds een Iveco Turbostar lag die afgebouwd diende te worden vanaf Blog 533. Had daar wel een chassis voor verlengd en was niet verder gekomen dan het aanbrengen van het luchtfilter. Dus met die in het achterhoofd begonnen aan een sleepas trekker die ik in een fotoalbum was tegen gekomen met daarachter een Ferryline oplegger al is de Rietze niet helemaal de goede oplegger en zal het lastig zijn om die bak op een gewoon chassis te zetten. Ook heeft het voorbeeld wel de spoiler maar niet de fenders aan de cabine. Voor de sleepas trekker de originele Iveco voorzijde aan een MB bakwagen chassis voor de achterkant. Dit na een poging en niet tevreden te zijn met het originele verbouwde antieke 6×4 chassis. Voor de oplegger even in de voorraad moeten duiken en ik had geluk vond nog een 3 assige container oplegger voor de basis en een koelbak van een Van der Laan. Beide hebben wel wat aanpassingen ondergaan om het op elkaar te laten passen. De bak heeft een randje gekregen zodat het chassis daarachter valt. Heb bewust geen nieuwe ophanging met luchtvering genomen maar de oude met bladveren deze wel los gemaakt en verder uit elkaar geplaatst zodat er op z’n Engels over elk wiel een spatbord kan. Ook nog een antieke koelmotor in de voorraad gevonden die perfect in het tijdsperk past nog uit het assortiment van Katja’s. Uiteindelijk ook de cabine vervangen door een exemplaar zonder fenders en daar de spoiler op gezet net als bij het voorbeeld heeft ook deze geen zonneklep. Doorslag om dit te doen is om toch weer een afwijkende versie in de verzameling te hebben. Was even zoeken naar de tekening voor de oplegger daar was ik ooit al eens aan begonnen. Nu is het tijd om hem af te maken en uit te laten printen.

als RHD sleepas trekker
met de Rietze oplegger
het nog af te bouwen chassis
Thermo King van Katja’s Truck Design
Klaar voor de spuiter


De latere chassis van de Turbostar zijn beter gedetailleerd om als uitgangspunt te dienen. Zullen we naar op zoek moeten de voorraad is op. Hoop nog steeds dat die eens bij Herpa in de extrashop komt. Nu heb ik deze Turbostars een klein beetje met voor bedachte rade opgepakt. Want bij de dakairco’s voor de DAF zitten ook spiegels voor de Turbostar en het bordes voor achter de cabine. De tekening hiervoor heb ik zeker al 20 jaar geleden eens gemaakt maar niemand gevonden om het te maken, ook niet serieus naar gezocht. Ik had deze naar msM87 gestuurd om te zien of hij er belangstelling voor had voor in zijn programma. En zie hier het resultaat in 3D al had ik het liever als ets gehad maar dat schijnt tegenwoordig nogal wat problemen op te leveren om te maken. Nu heb ik wel de gaatjes open geboord bij de eerste met 0.3 en bij de tweede met 0.2 mm. Die zijn te klein om open te printen.

met gaatjes
Met het bordes en de 3D geprinte spiegels


Zoals aangegeven zijn ook de DAF dakairco’s binnen, deze gelijk gespoten voor onder andere de Masterbulk maar ook mijn Anhalt XG daar had ik die lelijke incorrecte en antieke puist al afgehaald. Merendeel bij Anhalt heeft een originele dakairco vanwege leveringsproblemen zijn er ook met andere merken uitgerust maar niet die Herpa gebruikt. Ook maar een op de XD gezet. Omdat ik toch geel moest spuiten meteen maar een XG gedaan en op een volume chassis gezet. Ik had nog geen bakwagen in demo kleur gespoten. Deze bakwagen heeft voor de verandering ook spiegels. Ik moet zeggen dat het voor het spuiten monteren van de dakairco deze er strakker op zit als bij achteraf gemonteerde.

Dakairco DAF
Laatste detail de dakairco aangebracht
ook de Anhalt met originele dakairco


Van de week twee fiets/fotorondjes gemaakt maar veel was er niet echt te zien. Bij de Volvo één van de nieuwe LNG trucks voor Bosman Nisse op de foto gezet. De enige firma volgens mij binnen AB Texel die zijn eigen identiteit behoudt. Voor degene die zich morgen in Ede bij de Modelshow Europe laten zien tot dan en voor de rest tot de volgende!

Volvo FH5 LNG Bosman Nisse

Gepubliceerd door orcecis

Ooit begonnen met modelbouw in mijn tienerjaren met een enkele Wiking en Kibri daarna verschillende schalen van 1 op 24 en 1 op 50 totdat Herpa met 1 op 87 is begonnen. Daarna nog wel eens sporadisch uitstapjes gedaan naar andere grotere schalen maar concentratie ligt toch bij 1 op 87 naast wat Italiaans georienteerde modellen in 1 op 43 voornamelijk. Spuiten en maken van modellen voor derden begonnen toen Herpa de BMW 750iL in model heeft gemaakt. Nu hoofdzakelijk naar wat ik zelf mooi en leuk vind om te doen met sporadisch een opdracht nog. In 2005 begonnen om mijn eerste blog te schrijven om mijn bouwkunsten die ik altijd tijdens diverse tentoonstellingen in Europa liet zien wat meer toegankelijk te maken.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag