Blog 651 van week 18 van 2024

Eerst verder gegaan om de Iveco Turbostar in elkaar te zetten helaas had ik geen aangepast interieur meer. Wordt tijd om weer eens een nieuwe bus resin aan te schaffen zodat ik weer dingen kan afgieten.

de Turbostar in Maserati blauw metallic


Ondertussen ook de assen onder het chassis van de Zweedse tankoplegger gemaakt en een achterlicht balk gebouwd. Langzaam gaat het de goede kant op. Terwijl ik achter mijn werktafel zat en details aan de trekker gemaakt had en het span even compleet voor mij had neer gezet ontstond er kortsluiting in mijn brein. Daar kwam het idee om het model nog specialer te maken door er een plat dak voor te zetten maar met spoiler en fenders. Iets wat er dus niet is en zelf gemaakt dient te worden met passen en meten ook zonder voorbeeld. Ik weet wel dat Veapshield variaties maakt die Iveco niet levert maar weet niet of deze ook bestaat. Van de week even geen zin gehad om te beginnen aan de zijbekleding. Het bedenken van een kleur was even een dingetje om tot de juiste tint te komen. Ik had ooit een Fiat 500 gespoten in groen metallic maar had een beetje moeite om de kleur te achterhalen. In het begin van het maken van de blogs deed ik niet altijd de kleur taggen en ook niet onderop het model schrijven. Mede door wat computercrashes in het verleden is er daardoor ook de nodige informatie verloren gegaan.

Assen gemonteerd
Achterbumper gemaakt
Brandstoftank met AdBlue ineen
Totaal plaatje met lage S-Way met spoilers


Omdat ik even aan het zoeken was tussen de tank opleggers om te zien of er nog wat bruikbaars bij zat om te gebruiken als bordes en eventueel een trapje kwam ik nog een sterk verkleurde tankoplegger tegen. Dus afgeleid van het project voor een tussendoortje. Van de oude oplegger de tankhelften aan elkaar gelijmd en het geheel glad geschuurd en gepolijst om de lelijke naad weg te werken die precies in het zicht zit. Daarna nieuwe tankbanden aangebracht van Evergreen. Ook de verkleurde oude velgen door nieuwere vervangen. Nu nog een ingeving wat het moet worden qua kleur. De gedachte ging een beetje in de richting om er straks een MB LPS 2032 voor te zetten maar die hebben we nog niet, heeft het idee mooi nog even de tijd om te rijpen.

Oude tankoplegger opgeknapt


Tussendoor vanwege dat lijmwerk moet drogen en uitharden de zwaailamphouders van de Scania P crewcab afgehaald en de ontstane gaten natuurlijk eerst dichtgemaakt. Is wel een redelijk gevaarlijk karweitje het dak is op die plekken erg dun. Aanrader is om de gaten aan de binnenkant van de cabine eerst met een plaatje te vullen voor een volgende keer. Weet nog niet wat ik er van zal maken heb nog een plaatje van een leswagen met een wipkar erachter maar ook iets van een groendienst lijkt me wel wat. Een kommunal versie heb ik al voor Maat Jan gespoten. Voorlopig maar als kaal chassis op een trucktransporter gezet. Die had ik volgens mij ook niet meer laten zien nadat ik deze gespoten had. Heb een van de twee rood gespoten en de ander blijft even wit zodat ik er later nog wat mee kan doen. om hem te laten passen samen met de ander moest ik de cabine wel op het korte meegeleverde chassis zetten. Anders pasten ze niet op de oplegger met z’n tweeën het is eigenlijk nog te krap. De eerder getoonde gele tot XT omgebouwde crewcab is bij het spuiten iets misgegaan is de eerste keer dat Tamiya problemen heeft gegeven met 2K autolak daar moet de opbouw opnieuw van gelukkig hebben we die nog een paar.

links zonder zwaailampen
Samen op de truck transporter


Ondertussen ook de Scania G na het spuiten weer opgebouwd op het omgebouwde Volvo chassis. In de kleuren van de hout truck voor de distrubutie zogezegd. Of deze gele opbouw blijft zitten weet ik nog niet het steekt in ieder geval wel lekker af bij het groen en rood. Ik had momenteel geen andere dit was een Carl Balke waar ik de tekst vanaf gepoetst heb.

voor de houtdistributie


Gelukkig was het van de week iets mooier weer als vandaag en heb ik nog wat foto’s kunnen schieten. Even een bezoekje aan KOV gebracht om wat prefixnummers vast te leggen en een kleur te verifiëren. Waren weinig trucks thuis maar wel de nodige opleggers. Bij de DAF stonden 2 trekkers een XG voor Veenstra Tiel en een XG+ als FTG met 90 jaar TB belettering. Beetje saaie kleur voor een jubileum model had hem denk ik eerder in een mooie metallic kleur gemaakt iets van blauw of zo. Tot de volgende.

DAF XG Veenstra Tiel
DAF XG+ FTG 90 jaar TB

Gepubliceerd door orcecis

Ooit begonnen met modelbouw in mijn tienerjaren met een enkele Wiking en Kibri daarna verschillende schalen van 1 op 24 en 1 op 50 totdat Herpa met 1 op 87 is begonnen. Daarna nog wel eens sporadisch uitstapjes gedaan naar andere grotere schalen maar concentratie ligt toch bij 1 op 87 naast wat Italiaans georienteerde modellen in 1 op 43 voornamelijk. Spuiten en maken van modellen voor derden begonnen toen Herpa de BMW 750iL in model heeft gemaakt. Nu hoofdzakelijk naar wat ik zelf mooi en leuk vind om te doen met sporadisch een opdracht nog. In 2005 begonnen om mijn eerste blog te schrijven om mijn bouwkunsten die ik altijd tijdens diverse tentoonstellingen in Europa liet zien wat meer toegankelijk te maken.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag